Historie

Najslávnejšie interview má dohru

Publikováno: 6. 7. 2021
Autor: Silvia Mária Petrovitsová
Foto: Foto ČTK/ZUMA/Keystone Pictures USA a/and Shutterstock.com
logo Sdílet článek

Verejnoprávna BBC čelí škandálu obrovských rozmerov. Zaplnil nielen domácu, ale aj zahraničnú tlač. Vyšetrovaním totiž vyšlo najavo, že jeden z najslávnejších televíznych rozhovorov storočia bol zmanipulovaný a BBC tajila manipulatívne praktiky svojho redaktora dlhé roky.

Otvorene sa hovorí o tom, že v očiach britskej verejnosti stráca toto inak rešpektované médium dôveryhodnosť. Hoci sa BBC dotknutým osobám ospravedlnila, jej diváci sa pýtajú, či sa jej dá ešte veriť. Môže najnovší škandál ovplyvniť jej budúcu štruktúru a financovanie?

Po ututlanej, údajne pedofilnej afére ex-redaktora BBC Jimmyho Savilea a v spravodajstve publikovanom nepreukázanom obvinení britského politika z dôb vlády Margaret Thatcherovej poškodil povesť BBC nový škandál. Týka sa mimoriadne známeho rozhovoru s britskou princeznou Dianou z roku 1995, ktorý videli milióny divákov nielen vo Veľkej Británii, ale aj po celom svete.

Čierna ovca medzi redaktormi

Vysoký záujem verejnosti o kráľovskú rodinu, rozpadajúce sa manželstvo Diany s Charlesom, princom z Walesu, a snaha prísť so senzáciou motivovali v tom čase neznámeho redaktora Martina Henryho Bashira chopiť sa príležitosti získať exkluzívny „skalp“ v otvorenom rozhovore so známym členom britskej kráľovskej rodiny. Jeho objektom sa stala kráľovná sŕdc, princezná Diana. S komplicom vyhotovil falošné dokumenty, s ktorými prišiel za princezniným bratom Charlesom Spencerom, aby získal jeho dôveru a prístup k Lady Di. Oboch presvedčil nielen týmito dokladmi, ale i vymyslenými historkami o sledovaní princeznej tajnou službou, vynášaní informácií médiám uplácanými osobami z jej najbližšieho okolia či o sprisahaní v kráľovskej rodine proti nej. Redaktor zneužil jej depresie a podnecoval v nej pocit nedôvery voči okoliu. Princezná bola z nápadu spraviť rozhovor v duchu intímnej výpovede nadšená a verejnosti sa v ňom aj otvorila. Po prvý raz v dejinách člen kráľovskej rodiny verejne odhalil nielen svoje rozpoloženie, ale otvorene sa rozhovoril aj o pomeroch v nej. Na verejnosť po prvýkrát prenikli podrobnosti o jej manželstve s princom z Walesu či jej zdravotných problémoch. Okrem manželovej nevery priznala aj svoj románik s armádnym kapitánom Jamesom Hewittom. Exkluzívny rozhovor „na telo“ s Lady Di odvysielaný 20. novembra 1995 na stanici BBC v rámci dodnes jestvujúceho dokumentárneho seriálu Panoráma hlboko otriasol britskou monarchiou. Redaktor prekračujúci hranice novinárskej etiky, Martin Bashir, zaň získal medzinárodné uznanie.

Závažné pochybenia

Po polročnom vyšetrovaní okolností exkluzívneho rozhovoru poukázal vyšetrovateľ kauzy a niekdajší sudca Lord John Dyson na fakty, ktoré výrazne zasiahli hodnovernosť BBC. Z vyšetrovacej správy vyplýva, že redaktor Bashir nielenže konal nevhodne, ale porušil i pravidlá novinárskej etiky. Svoju obeť zneistil a zmanipuloval využijúc pritom vymyslené informácie a falošné dokumenty. Niekoľko dní predtým, ako Lord Dyson predložil svoju správu, dnes 58-ročný Bashir údajne zo zdravotných dôvodov opustil BBC. Vtedajší Bashirov nadriadený, neskorší generálny riaditeľ BBC Lord Tony Hall rezignoval na svoj súčasný post vo vedení Britskej národnej galérie. Aktuálny generálny riaditeľ BBC Tim Davie sa členom panovníckej rodiny a grófovi Charlesovi Spencerovi ospravedlnil a ohlásil vnútornú očistu spoločnosti.

Zronená kráľovská rodina

Reakciou na zistenia je rastúca nedôvera verejnosti a znechutenie členov panovníckej rodiny. Synovia princeznej – princovia William a Harry - kritizujú nielen neetické praktiky redaktora a zlyhanie BBC, ale volajú aj po spravodlivosti. Princ William, vojvoda z Cambridge, vzhľadom na zistenia vyšetrovateľov požaduje, aby sa tento rozhovor viac nevysielal. Vo svojom vyhlásení uvádza, že nepravdivé informácie „významným spôsobom prispeli k strachu, paranoji a izolácii" jeho matky a pokračuje, „bol vytvorený falošný naratív, z ktorého BBC a iní ťažili viac ako štvrť storočia." Princ Harry, vojvoda zo Sussexu,  patrí k výrazným kritikom médií, ktoré obviňuje z matkinej smrti. Rozhovor podľa princov zničil vzťah ich rodičov a dlhoročným živením nepravdivého príbehu spustil lavínu udalostí, ktoré vyvrcholili osudnou nehodou Lady Di v Paríži v posledný augustový deň roku 1997. Hoci sa im Martin Bashir za použitie falošných bankových výpisov ospravedlnil, na slobodnom súhlase Diany s rozhovorom naďalej trvá.

Čakajú BBC krušné časy?

Situáciu musí vyriešiť BBC nielen ospravedlňovaním sa, ale najmä nápravou. Dlhší čas je tŕňom v oku súčasnej vlády. Minulý rok čelila hrozbe zmeny financovania z koncesionárskych poplatkov. Úvahy o potrebe jej reformy, zmene štruktúry a financovania môžu vďaka tomuto škandálu nabrať jasné kontúry oveľa skôr. To, či BBC získa naspäť dôveru a punc serióznosti v očiach britskej verejnosti, záleží len na nej samej.


Tiene pochybností

Pred 25 rokmi sa verejnosť i panovnícka rodina pozastavovali nad tým, ako sa podarilo vtedy neznámemu novinárovi dostať k exkluzívnemu materiálu. Už v tom čase existovalo podozrenie, že princezná Diana bola redaktorom podvedená, zmanipulovaná či dotlačená k rozhovoru. Tieto dohady princezná vo svojom liste odmietla s tým, že „súhlasila som s rozhovorom bez nátlaku a neľutujem to." Hoci BBC mala už v roku 1996 informácie, že Bashir získal Dianu pre rozhovor s pomocou falošných dokumentov, pre rastúci záujem o interview zo strany verejnosti a iných médií zmietla celú záležitosť pod koberec a redaktora prepustila s napomenutím. Do BBC sa po úspešnej kariére v USA vrátil ako spravodajca náboženskej redakcie opäť v roku 2016, keď sa jeho niekdajší šéf spravodajstva Lord Tony Hall stal generálnym riaditeľom.

Gróf Spencer poskytol dôkazy

Najnovšie vyšetrovanie spustilo v novembri minulého roka okrem dvojdielneho dokumentu o Diane vysielanom jednou britskou súkromnou televíziou aj Spencerovo vyjadrenie pre denník Daily Mail o slávnom interview s Lady Di. Gróf Charles Spencer vzniesol obvinenie, že mu vtedy Bashir na to, aby si získal jeho dôveru a zaistil si zoznámenie s jeho sestrou, ukázal falšované bankové výpisy o uplácaní ľudí z princezninho okolia. Rovnako redaktora BBC usvedčili aj osobné poznámky grófa Spencera o členoch kráľovskej rodiny, ktoré gróf získal práve od Martina Bashira.


reklama

https://www.qatarairways.com/en-cz/homepage.html https://www.qatarairways.com/en-cz/homepage.html https://www.qatarairways.com/en-cz/homepage.html

Mohlo by vás zajímat

Více článků